Nieuws van Dorst Trilt van 19 mei 2020:

Hallo allen,

Vanuit werkgroep Dorst Trilt kunnen we jullie het volgende melden:

Prorail heeft toegezegd dat een strailoverweg, dit is eenzelfde overweg als in de Baarschotsestraat ligt, gepland staat om in week 5 2021 aangelegd gaat worden in de Spoorstraat. De verwachting is dat deze strailoverweg een duidelijke vermindering van de trillingsoverlast gaat geven. Dit geldt niet alleen voor de traxx, maar ook voor het goederenverkeer en alle andere treinen. Of dit zo is blijft nog wel een vraag, Prorail weet dit ook niet. Daarom gaan er weer metingen verricht worden zodra deze is aangelegd.

Week 34 2020 gaat er een proef starten met undersleevement pads in Oisterwijk. 200 meter wordt er aangelegd, ook hier worden er daarna metingen verricht. Ook hier weten we nog niet wat het effect hiervan is. Deze pads kunnen mogelijk trillingsoverlast beperken over het hele traject, dus niet alleen bij een overgang.

Zowel het ministerie als Prorail hebben de intentie als deze metingen uit gaan wijzen dat trillingsoverlast beduidend minder wordt, dit niet alleen op de Brabantroute toegepast wordt, maar dat dit een voorbeeld wordt voor geheel Nederland. Laten we hopen dat er hiermee een flinke stap in de goede richting gezet is. Denk er wel aan dat ook dit alles niet op korte termijn gaat gebeuren.

Het ministerie wees me erop dat dankzij onze inzet, dit ism Rijen Trilt en Oisterwijk Trilt, maar ook andere belangengroepen uit Nederland (oa Vught, Goederentreinen Nee, en de RONA groep) het landelijke en politieke aandacht heeft gekregen. Er gaat wetgeving komen, maar ook hier geldt weer de regel, niet op korte termijn. De JFF (Joint Fact Finding) meetings zijn hier een goed voorbeeld van. Vanuit Dorst Trilt zijn we hierin ook vertegenwoordigt, tesamen met Goederentreinen Nee en RONA. In de JFF meetings wordt de algemene trillingsproblematiek besproken, dus niet de plaatselijke of regionale.

Betreffend de Brabantroute staat er toch wel wat te gebeuren. Geduld! Helaas zal de komende tijd de overlast voor de omwonenden van de Spoorstraat overgang toenemen, de traxx gaat weer op 140 km/u rijden. NS heeft hiervoor redenen gegeven die we helaas niet kunnen ontkrachten. We zouden dit graag anders zien en hoopten hier dan ook op. We konden hun niet overtuigen.

De overgang in de Spoorstraat is een gevaarlijke overgang voor fietsers en voetgangers, het lijkt op een trechter. Het idee is geopperd om, als deze overgang dan aangepast gaat worden, om deze toekomstbestendig te maken en een aparte overgang te maken voor deze verkeersdeelnemers. We hopen dat de gemeente Oosterhout gaat meedenken met ons om dit te realiseren. Andere ideeën betreffend een veiliger overgang zijn er ook, een tunnel bv. Dit zijn echter veel duurdere oplossingen, dus niet echt realistisch. Maar dat nu de gelegenheid eraan komt om daadwerkelijk iets te gaan realiseren mag duidelijk zijn.

We zijn nog lang niet uitgewerkt, maar stapje voor stapje is er misschien wel meer mogelijk als we nu denken.

Dion

Dorst Trilt

PS: Klik  hier voor een artikel over dit verhaal van Omroep Brabant