Babbeltrucs

Daders die zich voorstellen als nieuwe buren, nieuwe restauranthouders of een medewerker van een energiebedrijf. In andere gevallen doen ze een beroep op uw menselijkheid of maken zij mensen bang.

Het lijkt allemaal echt en niet iedereen is verdacht, maar toch is het belangrijk goed op te passen. Vooral oudere mensen zijn slachtoffer van babbeltrucs. De daders stelen de pinpas, waarbij vaak de pincode wordt bewaard, en pinnen vervolgens een geldbedrag. Ook worden mensen telefonisch benaderd als de pincode onbekend is.

Hoe kunt u voorkomen dat u slachtoffer wordt?
1.Laat nooit onbekenden binnen! Doe niet zomaar open voor onbekende personen maar kijk goed wie er voor de deur staat;
2.Dieven komen in alle vormen en maten en dragen vaak keurige pakken. Ook schattig ogende kinderen of moeders met kinderen zijn niet per definitie te vertrouwen;
3.Laat de deur dicht en kijk (indien mogelijk) door de deurspion of raam;
4.Vraag wie de persoon is en wat deze komt doen;
5.Vraag meteropnemers en reparateurs naar hun legitimatie en controleer deze goed. Vertel direct dat u met het bedrijf of de instelling zult bellen en doe dit ook echt. Kijk in het telefoonboek voor het nummer. Sluit de deur terwijl u belt;
6.Wilt u iemand ergens mee helpen, laat ze dan buiten staan en sluit de buitendeur terwijl u haalt wat u wilt geven (een pen, een glas water of het alarmeren van een hulpdienst bijvoorbeeld);
7.Geef nooit uw bankpas of pincode af. Bankmedewerkers komen nooit aan de deur of nemen nooit telefonisch contact op om uw pincode te vragen;
8.Als u de situatie niet vertrouwt, alarmeer dan de politie via telefoonnummer 112;
9.Bent u onverhoopt toch het slachtoffer geworden van een babbeltruc, doe dan altijd aangifte bij de politie. Heeft men uw pinpas weggenomen? Laat deze direct blokkeren.

Auto diefstal

Regelmatig worden auto’s gestolen en wordt er in auto’s ingebroken. U kunt zelf veel doen om diefstal of inbraak te voorkomen.

Altijd doen: laat niets zichtbaar liggen
Als er niets zichtbaar in uw auto ligt, kan het er ook niet uit worden gehaald. Neem radiofrontjes dus altijd mee. Laat geen laptops of mobiele telefoons in de auto. Leg een jas of paraplu in de achterbak. Zo voorkomt u al snel inbraak in uw auto.

Als u de volgende tien tips in acht neemt, heeft u grote kans dat een potentiële inbreker of dief uw auto ongeschonden laat:
1.Vraag de gemeente verbeteringen aan te brengen in uw wijk of straat.  Denk bijvoorbeeld aan verlichting rond parkeerplaatsen
2.Neem altijd de sleutel uit het contact als u uitstapt, ook al is het maar voor even. Sluit de auto altijd af
3.Laat bij het verlaten van de auto het stuur in het stuurslot vallen
4.Haal de radio of het radiofrontje uit de auto. Neem hem mee en verstop het niet in de auto
5.Laat nooit kostbaarheden achter in de auto
6.Zet de auto, indien mogelijk, op een bewaakte parkeerplaats
7.Parkeer uw auto op een goed verlichte plaats. Zo hebben anderen zicht op uw auto
8.Heeft u een stationcar, dek een lege laadruimte dan niet af
9.Registreer en merk waardevolle bezittingen in uw auto. Registreer merk, serie en typenummer van uw autoradio, cassetterecorder, cd-speler, speakers, autotelefoon en andere waardevolle bezittingen. Noteer deze gegevens op een gratis registratiekaart van de politie
10.Maak gebruik van beveiligingsmaatregelen zoals het graveren van autoruiten, wielmoerbeveiliging, handremslot, stuur-pedaalslot, wielklemmen en een startblokkeersysteem

Burenlawaai

Meestal wonen buren prettig naast elkaar. Maar…soms gaat er iets mis en bezorgen buren of buurtgenoten elkaar overlast.

Samen tot een oplossing komen
Buurtbemiddeling wil bemiddelen in conflicten tussen één of meerdere personen uit een buurt of wijk. Door buurtbemiddelaars in te zetten lossen de ruziënde partijen samen hun conflict op.

Escalatie voorkomen
Buurtbemiddeling vindt in principe plaats wanneer er van een strafbaar feit nog geen sprake is. Onder leiding van twee bemiddelaars worden bijvoorbeeld afspraken tussen partijen gemaakt om overlastgevend gedrag na te laten en om te voorkomen dat ergernissen escaleren en uitmonden in een (ernstiger) strafbaar feit

Burenlawaai

Burenlawaai is voor één op de drie Nederlanders een probleem. Maar liefst 850.000 gezinnen hebben zelfs extreem veel geluidsoverlast van de buren. Die herrie kan het woonplezier flink bederven. In erge gevallen kan het zelfs ten koste gaan van uw gezondheid. Stress, slapeloosheid of ruzie met de buren gaan niemand in zijn koude kleren zitten.

Alleen voor nieuwbouwwoningen zijn wettelijke normen met betrekking tot geluidsisolatie vastgesteld. In alle overige gevallen zijn er geen wettelijke normen om burenlawaai te beperken. Daarom hebben we een aantal tips voor u op een rijtje gezet.

Tips bij burenlawaai
•Ga na van welke geluiden u precies last heeft. Heeft u last van radio of tv, huishoudelijke apparaten, deuren die worden dichtgegooid?
•Wanneer komen deze geluiden voor en heeft u er altijd evenveel last van?
•Praat met omwonenden, zodat u de situatie objectief kunt beoordelen.
•Praat met uw buren; misschien beseffen ze niet dat ze overlast veroorzaken.
•Probeer afspraken te maken, bijvoorbeeld over vaste tijden om piano te spelen.
•Raadpleeg de website van de Nederlandse Stichting Geluidhinder (NSG).
•Raadpleeg de handreiking burenlawaai. Deze is geschreven voor mensen die beroepsmatig met burenlawaai te maken hebben, maar wellicht heeft u er ook iets aan.

Computer criminaliteit

Computercriminaliteit: Voorkomen is beter dan genezen

De laatste jaren wordt op verschillende manieren geprobeerd informatie van onze computers te stelen. Persoonlijke informatie, die op deze wijze wordt buitgemaakt, kan op heel veel manieren worden misbruikt. Als u het slachtoffer bent van gestolen persoonlijke info levert dat veel narigheid op. Hieronder staat een aantal veel voorkomende vormen van computercriminaliteit beschreven.

Doe deze test (engelstalig) om te zien of u het verschil ziet tussen echte en nagemaakte websites: https://www.opendns.com/phishing-quiz/

Phishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur. De oplichter probeert vervolgens met die gegevens uw bankrekening te plunderen. Oplossing: e-mails weggooien.

Phishing kan ook telefonisch worden uitgevoerd. Criminelen benaderen mensen en doen net alsof ze bij de bank van het slachtoffer werken. Vaak wordt gezegd dat er sprake is van een veiligheidsprobleem. Er wordt gevraagd naar de inloggegevens of u krijgt het verzoek naar een bepaalde website te gaan waar met uw persoonlijke inloggegevens moet worden ingelogd.

Malware is een afkorting van de Engelse woorden “MALicious softWARE” of te wel “Schadelijke Software”, “kwaadaardige software”.

De beste bescherming tegen Malware blijft het gebruikelijke advies:

Update zodra er een nieuwe update is van uw software. Wees voorzichtig met welke e-mail bijlagen u opent en wees voorzichtig bij het surfen en blijf weg van verdachte websites. Installeer een antivirusprogramma van hoge kwaliteit.

Ransomware

Dit is software waarmee de computer wordt ‘gegijzeld’. Het slachtoffer kan niet meer bij zijn persoonlijke bestanden. Bij het opstarten van de computer verschijnt een melding dat een bedrag betaald moet worden om weer toegang te krijgen. Er wordt in veel gevallen gevraagd om te betalen met bitcoins of een andere cryptomunt.

Als je geluk hebt, zijn de makers van de ransomware opgepakt of heeft de politie ontsleutelingsgegevens weten te bemachtigen. Voor een overzicht van alle ransomware die je zelf kunt ontsleutelen, kijk je op No more ransom. Niet voor iedere vorm van ransomware is er een oplossing.

  1. Eenvoudiger is het terugplaatsen van een back-up. Dan moet zo’n (recente) back-up er natuurlijk wel zijn. Eentje die niet is versleuteld door de ransomware. Bedenk dat je de ransomware wel moet verwijderen voordat je de bestanden terugplaatst, bijvoorbeeld door de computer opnieuw te installeren.
  2. Het is ook de moeite waard om dataherstelsoftware te proberen. Een aanrader is het gratis programma Recuva.

Doe altijd aangifte bij de Politie, want hoe meer aangiftes hoe groter de kans op aanknopingspunten.

Nepwinkels

Nepwinkels op internet zijn een plaag en een veel gebruikt vehikel voor internetcriminelen. Naast de 90.000 bonafide webwinkels op de Nederlandse markt zijn er naar schatting 25.000 tot 35.000 onbetrouwbare webshops.

Deze nepwinkels bieden vooral schoenen, kleding, tassen en zonnebrillen aan van bekende merken. Dit vaak tegen ogenschijnlijk lage prijzen.

Oplichters doen betaalverzoeken uit naam van gemeente

Fraudeurs hebben een innovatieve manier bedacht om mensen op te lichten. Bij de gemeente Dalfsen zijn meldingen binnengekomen over valse betaalverzoeken via betaal-app Tikkie, die verstuurd zouden zijn uit naam van de gemeente.

Vals WhatsApp-bericht over verificatiecode!

Krijg je van een contactpersoon op WhatsApp een berichtje met de vraag of je een verificatiecode voor de chatapp wil doorsturen? Cybercriminelen proberen zo toegang te krijgen tot je WhatsApp! Stuur de code niet door.

Oplichting via WhatsApp in opmars!

Je krijgt via WhatsApp een berichtje van een bekende. Dit kan een familielid of goede vriend zijn. Hij of zij heeft even dringend je hulp nodig. Internetbankieren lukt niet en er moeten direct een paar rekeningen betaald worden. Als je hierin meegaat, kan je zomaar duizenden euro’s kwijt zijn.

Brief en mail van CJIB in omloop dreigen met beslag leggen op je rekening en gijzeling

Als je het bedrag niet onmiddellijk overmaakt naar het aangegeven rekeningnummer, zal er beslag gelegd worden op je rekening. Daarnaast zal het OM ingeschakeld worden, de politie zal je dan voor een week in gijzeling houden.

Dit zijn extreme uitspraken die enkel bedoeld zijn om je bang te maken. Betaal niets!

Wat is wangiri-fraude?

Je wordt gebeld door een nummer dat je niet kent.

Wanneer je terugbelt krijg je niemand aan de lijn. De telefoon blijft overgaan of je hoort helemaal niets. Als je de rekening van je telefoonmaatschappij krijgt, schrik je je rot. Je moet een torenhoog bedrag betalen. Je bent het slachtoffer geworden van wangiri-fraude.

Bij wangiri-fraude bellen internationale groepen criminelen naar je mobiel vanuit het buitenland. Je ziet een nummer op je telefoon, maar hebt werkelijk geen idee wie je gebeld heeft. Je wordt nieuwsgierig en je belt terug. Het lijkt alsof de telefoon overgaat, maar in werkelijkheid krijg je een bandje te horen met het geluid van een overgaande telefoon. Pas na enige tijd krijg je door dat er niemand op gaat nemen. De kosten lopen hard op, want je belt naar een duur betaalnummer.  Ook komt het voor dat de wangiri-fraudeurs piepjes nabootsen zodat je denkt dat je opgehangen hebt. In werkelijkheid hang je nog een lange tijd aan de lijn met een dure lijn in een ver buitenland.

Bel niet terug! Word je gebeld door zo’n buitenlands nummer bel dan je provider en geef het nummer door, zodat zij deze kunnen blokkeren. Daarnaast is het heel belangrijk dat je niet terugbelt, want alleen dan worden er kosten gemaakt.