De fotogalerij

Op deze pagina staan foto’s van alle “Ommetje” borden in het dorp.

1. Dorpshuis de Klip

De Klip, het multifunctionele buurthuis van Dorst als plek voor ontmoeting en samenkomst. Het gebouw is echter verouderd hierdoor laat de gebruiksvriendelijkheid te wensen over terwijl de beheerskosten als maar toe nemen. Een grondige aanpak met een mogelijke uitbreiding is hier gewenst. Laat de Klip weer ruimte bieden aan culturele activiteiten zoals fanfare de St. Joris

2. De H.Marcoenkerk

De H. Marcoenkerk is van oudsher het belangrijkste gebouw in het dorp, met haar statige toren domineert ze ook nu nog het dorpsgezicht. Om van haar te blijven genieten zijn terugkerende investeringen nodig. Zou deze kerk niet ook inzetbaar moeten zijn voor andere culturele activiteiten naast het geloof? De samenwerking hierin opzoeken met de Klip zou van grote betekenis kunnen zijn voor het dorp.

3. Kapelerf

Van oudsher het belangrijkste knooppunt van het dorp. Door de komst van de rijksweg is het Kapelerf letterlijk afgescheiden van de andere zijde van het dorp. Hiermee zijn ook veel voorzieningen en verblijfskwaliteit verloren gegaan. Wordt dit dan weer de nieuwe plek voor hét dorpshart van Dorst met het masterplan 2030 in het vizier?

4. De Rijksweg

De Rijksweg in haar huidige vorm kent veel verkeersoverlast en is moeilijk over te steken voor voetgangers. Hoe om te gaan met deze barrière die Dorst letterlijk doorsnijdt? Welke “prijs” is Dorst bereid te betalen voor een randweg, ondertunneling of een betere landschappelijke inpassing van één van haar grootste barrières?

5. Akkerweg

Belangrijk in de structuur van Dorst is het wegenpatroon, waarlangs bebouwing zich door de eeuwen heen als ‘langgerekte linten’ ontwikkelden. Dit zorgt voor een open relatie met het landschap, het beste zichtbaar langs de linten aan de zuidzijde van Dorst. Nieuwe duurzame initiatieven kunnen hier steeds vaker een plek innemen. Dit dient wel zorgvuldig te gebeuren met respect voor het cultuurhistorische landschap.

6. Baarschotsestraat

De infrastructuur is onder grote druk komen te staan met de recente uitbreidingswijken van Dorst. Ideeën zoals extra inprikkers vanaf de rijksweg en éénrichtingswegen zijn voor verschillende locaties al eens geopperd. Voorstel is om voor het masterplan 2030 eens verder uit te zoomen en te kijken naar de verbindingen op grote schaal en een mogelijke optimalisatie hiervan.

7. Tuindorp Baarschot

Tuindorp Baarschot vormt een recente uitbreidingswijk van Dorst. Graag zorgen wij ervoor dat ook nieuwe initiatieven een bijdrage gaan leveren aan het dorp en haar huidige knelpunten. We zien graag dat ook nieuwe inwoners van Dorst actief worden betrokken bij alles dat bij wonen, in dit prachtige dorp thuishoort

8. De Boswachterij

De Boswachterij, de uitbreidingswijk van Dorst aan de noordzijde van het spoor. Wij overwegen inzet op een extra onderdoorgang voor wandel- en fietsverkeer. Een nieuwe uitbreidingswijk in noordelijke richting kan hieraan bijdragen. Vindt u dat Dorst hierop moet inzetten?

9. Mariakapel

Steeds meer mensen weten de prachtige natuur te bereiken die de Boswachterij rijk is, ook het nieuwe fietspad biedt een hoogwaardige nieuwe recreatieve route door het gebied. Wij overwegen inzet op een sterkere zonering van de Boswachterij zodat er ook ruimte blijft voor de aanwezige diersoorten waarvoor rust noodzakelijk is. Zo behoudt het gebied haar unieke natuurwaarden én biedt het ruimte aan recreatie en sportieve uitlatingen.

10. Zorg in Dorst

De dorpse schaal van Dorst en de hoeveelheid aan bijzondere zorgconcepten is uniek te noemen. Mag Dorst zich hiermee niet veel sterker profileren? De prachtige bosrijke omgeving in relatie tot unieke zorgconcepten biedt vele kansen richting de toekomst.

Spoorvervoer door Dorst Brabant

11. Spoorwegovergang

Momenteel vormt de spoorwegovergang een belangrijke infrastructurele kruising voor met name voor auto- en treinverkeer. Als we inzetten op Dorst als bestemming wordt het minder logisch om al deze ‘snelle’ verkeerstromingen langer een plek te bieden. Er kan gedacht worden aan een eigen treinstation of het ontmoedigen van sluipverkeer, belangrijk is dat de spoorwegovergang een veilige overgang biedt aan fietsers en voetgangers.

12. Jongeren in Dorst

Moeten we niet meer organiseren en faciliteren voor de jeugd van 12 tot en met 23 jaar? Wat is er voor hun te doen in het dorp? De jeugd in Dorst geeft aan, het leuk te vinden dat iedereen elkaar kent. Er is veel behoefte aan een goed dorpscafé of een fijne ontmoetingsplek.

13. Dorpsplein

De Spoorstraat vormt momenteel de noord-zuid verbinding dwars door Dorst. Te midden van deze drukke verkeersader ligt dit pleintje. Wens is om de verkeersveiligheid hier te verbeteren en in te zetten op verblijfskwaliteit. Trek nieuwe voorzieningen aan zodat deze plek er écht een wordt van ontmoeting en verblijf.

14. Dennenlaan

Wat vindt u van de Dennenlaan als boulevard? Op deze manier worden het pleintje bij de spoorstraat en de basisschool letterlijk met elkaar verbonden. Als nieuwe oost-west verbinding: een fijne, groene, veilige plek waar de auto te gast is en de voetganger centraal staat.

15. Sportverenigingen

Dorst is de afgelopen jaren flink gegroeid, groeien de verenigingen mee? De sportverenigingen als aanjagers van het dorpsleven voor jong en oud. Als plek voor samenkomst, ontmoeting, en spel en beweging. Wij overwegen uitbreiding van sport(complex) met nieuwe voorzieningen als padel, Cruyff court en pingpongtafels die een nieuwe doelgroep aantrekken en de sport nieuw leven in blazen.

16. RKBS de Marcoen

Dorst is de afgelopen jaren flink gegroeid als resultaat barst basisschool de Marcoen uit haar voegen. Doel is dan ook om te anticiperen op dit ruimtegebrek en opzoek te gaan naar een permanente oplossing. Wij overwegen een talentencentrum waarbij de basisschool, de BSO en de kinderopvang fuseren en onder één nieuw dak samen de toekomst tegemoet treden.

17. Steenoven

Steenoven een prachtig gevarieerd lintdorp gelegen in het cultuurlandschap in de nabijheid van het bos. Door haar unieke ligging biedt Steenoven ruimte aan bedrijvigheid, recreatie, horeca én wonen. Kansen liggen er in verbetering van het wegdek met goede verlichting en ruimte voor de fiets- en voetgangers.

18. Seters

Kom je in Seters dan waan je jezelf in het prachtige buitengebied, een openlandschap met kenmerkende boerenerven en markante bomenrijen langs de rijbaan. Aandachtspunt vormt de verkeersnelheid en samenhorigheid. In het verleden is er al eens gesproken over een revitalisering van camping De Eekhoorn. Hoe zorgen we ervoor dat Seters een fijne woon- en werkomgeving is en blijft?